PRAVDA KVALITNE
VLASTNÍ ČLÁNKY
Na věky věků 3
[First]-[Back]-[Next]-[Last]-[List]-[Home]
Nyní tedy konečně objevme poselství Pána a spasitele našeho - svobody Ježíše Krista.
(zajímal by mě doslovný překlad Kristus možná je to spasitel či osvoboditel... od hříchů - od
všech pout).
Jak to začlo? Když matka jeho Maria zasnoubena byla Jozefovi, prvé než se sešli, nalezena
jest těhotná z Ducha svatého. Nic o tom že byla panna se nepíše, avšak nebyla vdaná nebyla
tudíž nikým vlastněna. Proto Duch svatý je neposkvrněnost bytí, původní a nenásilná přirozenost,
svoboda sama, protože tak je to v přírodě se vším. Každý tvor má totiž svobodnou vůli dělat si
co chce a to je dar od Boha - svoboda je světlo života tedy nevěsta k ženichovi zvaného život!
Je jasné, že kdo se rouhá proti svobodě... proti vlastní přirozenosti... tomu nikdy mu nebude
odpuštěno :-) tedy nedojde volnosti, ale to až později podrobněji.
Porodíť pak syna, a nazůveš jméno jeho Ježíš; onť zajisté vysvobodí lid svůj od hříchů jejich.
Vysvobodí od hříchů... od chyb vedoucích k otroctví, spoutání se a nedůvěře v sebe sama.
Aj, panna těhotná bude, a porodí syna, a nazůveš jméno jeho Emmanuel, kteréž se vykládá:
S námi Bůh. Zde panna nemusí znamenat fyzické pannenství, ale nezadanost, čistou, Boží
neposkvrněnost. Už jste někdy viděli zrození bez početí? Ani v přídodě to není možné, aby někdo
silou vůle způsobil otěhotnění. Někdy lze počít i bez porušení panenské blány. Ale pochybuji o
tom, že by lidé tenkrát zkoumali stav této delikátní věci v tak veřejném zájmu. Myslím, že to
byla čistě soukromá věc mezi Josefem a Marií a ten, jak se píše dál: Ale nepoznal jí, až i
porodila Syna svého prvorozeného, a nazvala jméno jeho Ježíš. Proto ji ani on sám nezkoumal
a tak si tajemství odnesla Marie až do hrobu. Pokud vůbec existovala! Jak jsem již řekl, může
se jednat jen o příběh, o podobenství, kdy lůno panenské znamená neposkvrněnost bytí a
Duch Svatý je přirozená podstata vědomí. A z této kombinace se rodí Kristus.
Tak teď nevím Ježíš nebo Emmanuel? Jaksi se nám andělé matou navzájem :-).
Ale Jozef muž její spravedlivý jsa, a nechtěv jí v lehkost uvésti, chtěl ji tajně propustiti.
Když pak on o tom přemyšloval, aj, anděl Páně ve snách ukázal se jemu, řka: Jozefe synu Davidův,
neboj se přijíti Marie manželky své; nebo což v ní jest počato, z Ducha svatého jest.
No a tak to vzali do rukou andělé... jako vždy jen ve snách, ikdyž nevím proč to všechno,
když by se Ježíš narodil s Josefem či bez Josefa. Možná se zde jedná jen o to, aby Ježíšův
původ byl pěkně zasazen do Abrahamových potomků. Protože jiný prorok zase psal: Z Egypta
povolal jsem Syna svého. No a je to jasně všechno vysvětleno. A tak se nám narodil ve
chlévě v Betlémě Ježíš. Proč ve chlévě? No proto, aby všichni lidé viděli, jak začínal doslova
od píky. Jak se z toho nejobyčejnějšího dítěte stane Syn svého Otce. Tedy, že svoboda je
mnohdy snoubena s chudobou, a že i ten nejnuznější človíček může být sám sobě králem.
Tato svoboda jak se píše v Bibli Shází mocné se stolic, a povýší ponížených.
Lačné nakrmí dobrými věcmi, a bohaté pustí prázdné. Sv.Lukáš to píše o "přípravě" narození
takto: "V měsíci pak šestém poslán jest anděl Gabriel od Boha do města Galilejského, kterémuž jméno Nazarét, I řekl
jí anděl: Neboj se, Maria, nebo jsi nalezla milost u Boha.
A počneš v životě, a porodíš syna, a nazůveš jméno jeho Ježíš.
Tenť bude veliký, a Syn Nejvyššího SLOUTI bude, a dáť jemu Pán Bůh stolici Davida otce
jeho." Zdůraznil jsem slouti protože anděl vůbec neřekl že Ježíš je Syn Nejvyššího. Řekl, že
bude jen nazýván Synem Nejvyššího. A toto slouti je na více místech a prorocích v Bibli.
Takže POZOR a protřete si oči. Ježíš sám ani andělé nikdy netvrdili, že Ježíš je Synem
Nejvyššího. Jen by mě zajímalo jak to Maria stihla za 6 měsíců. Možná jsou jesle symbolem inkubátoru :-).
A jak se apoštolové činili zpětně 30 let sepisovati takové detaily rozhovorů. Ale nic jedeme dál.
Pokání čiňte, nebo přiblížilo se království nebeské.
Pokání je zpytování chyb a jejich odstranění. Tedy změna životních priorit otevřína jsou mu nebesa vedoucí
ke svobodnému životu. Nebesa jsou často i v jiných východních filozofiích používána jako symbol širé svobody.
Po pokání tedy dochází ke změně. Křest to je přestavba-transcendence základů na nichž stál náš
dosavadní život. Následuje prozření či osvícení a odpuštění sobě sama, přijetí sebe sama
jako milovaného dítěte Božího a osvobození se z utrpení. Symbolem ochoty změnit se je tedy křest, kdy symbolicky
smíváme minulost a rozhodujeme se neopakovat chyby minulé. Jsme očištěni vodou. Království
nebeské tedy svobodný, nespoutaný a radostný život je mnohem blíž. Jak sám Jan Křtitel říká:
kterýž po mně přichází křtíti bude Duchem svatým a ohněm Duch svatý a oheň to je síla :-),
všechny pouta jsou natrvalo zpřetrhány a spáleny. Oheň pálí, voda jen očisťuje. A pokřtěn jsa Ježíš, vystoupil i hned z vody;
(očistěn, umyt od chyb) a aj, otevřína jsou mu nebesa, (pocit volnosti a svobody) a
viděl Ducha Božího, (osvícení - vidění pravdy o tom kdo vlastně jsme a odpuštění sobě sama) sstupujícího jako holubici, (přinášející sebou spokojenost, vnitřní mír a klid)
a přicházejícího na něj. A aj, hlas s nebe řkoucí: Tentoť jest ten můj milý Syn, v němž mi se
dobře zalíbilo. (přijetí sebe sama znamená začít se mít rád - když tedy vidíme, že nás Bůh
miluje a uvědomíme si že nás vždy miloval a milovat bude... proč bychom jsme se i my sami neměli
mít taky rádi a neradovali se ze vzájemného vztahu - což vede k vykořenění příčin
způsobujících jen utrpení ve vlastním životě i v životě jiných.) Ježíš jde teda na věc (do pouště) aby poznal
co způsobuje jen utrpení.
Tehdy Ježíš veden jest na poušť od Ducha, (následuje ducha, prostě se jím řídí, protože duch
nechce trpět to není jeho úděl. Nyní jsou on a Duch jedno. "Jestliže by dva z vás svolili se
na zemi o všelikou věc, za kterouž by koli prosili, staneť se jim od Otce mého nebeského.")
aby pokoušín byl od ďábla. (všechno co vzbuzuje touhu nevede ke svobodě,
ale k utrpení a strádání z nedostatku) A postiv se čtyřidceti dnů a čtyřidceti nocí, potom zlačněl.
(Postění se znamená skromnost ve všem. Je nutno zapudit všechny objekty vzbuzující touhu. Takže
na poušti :-) tam toho moc touhy nevzbuzuje. Jedině tak se dá zbavit všeho nečistého a poznat
svou vnitřní podstatu. Všechno dodané z vnějšku musí být odseknuto... 40 dní je dost dlouhá doba
na to pročištění těla, srdce i mysli od nánosů civilizačních vyzkoušejte a uvidíte :-))
A přistoupiv k němu pokušitel, řekl: Jsi-li Syn Boží, rciž, ať kamení toto chlebové jsou. (Zkouší
vnést nedůvěru, aby si Ježíš přestal věřit že to dokáže a vzdá to... že ho Bůh opustil a on
je v tom sám, a kdyby to Ježíš zkusil možná by jeho víra utrpěla velké šrámy. V praxi to na vás příjde
možná už první den :-) a neodejte to tak snadno) On pak odpovídaje, řekl: Psánoť jest: Ne samým chlebem živ
bude člověk, ale každým slovem vycházejícím skrze ústa Boží. (Velice dobře si vede Ježíš jídlo
nenese prioritu č.1 potřebnou k životu 40 dní nejedl a žil... zažil to tedy a nemůže být oklamán.
Tedy pojal jej ďábel do svatého města, a postavil ho na vrchu chrámu. (a hle jaké má ďábel
možnosti se potloukat ve svatém městě. Zřejmě se jedná jen dobrou iluzi :-) jinými slovy zkouška
klamu o jeho moci) A řekl mu: Jsi-li Syn Boží, spustiž se dolů; nebo psáno jest, že andělům
svým přikázal o tobě, a na ruce uchopí tebe, abys někde o kámen nohy své neurazil. (a také další zkouška
pro nedůvěru v sebe či v Tvůrce. Jen bych dodal, že tato zkouška stála některé mnichy i život.
Viděli anděla a ten jim řekl "Jsi silný a veliký, jsem poslán od Boha pojď za mnou a skoč z té
skály. Ne. Neboj se nic se ti nestane. Je to poslední tvá zkouška." Adept skočil a zabil se.)
I řekl mu Ježíš: Zase psáno jest: Nebudeš pokoušeti Pána Boha svého. (Ježíš dobře ví, že
ho Bůh nezkouší, důvěřuje mu, nepotřebuje si nic ověřovat, ani nikomu nic dokazovat.)
Opět pojal ho ďábel na horu vysokou velmi, a ukázal mu všecka království světa i slávu jejich,
(zkouška moci, bohatství a slávy nyní aspoň víme kdo tohle nabízí :-) díky :-))
A řekl jemu: Toto všecko tobě dám, jestliže padna, budeš mi se klaněti. (ale ďáblíku
něco za něco to není styl tvůrce, který už vůbec nevyžaduje žádnou úctu)
Tedy řekl mu Ježíš: Odejdiž, satane; neboť psáno jest: Pánu Bohu svému klaněti se budeš, a
jemu samému sloužiti budeš. (Ježíš to ví a poznává toho jež způsobuje utrpení všech
lidí. Nemůže být každý králem, nemůže být každý slavný atd. Není divu, že se musí soupeřit
o takové nabídky hlava nehlava. A soutěž to je utrpení samo. Ježíš to ví a netouží po tom,
pomíjivém vnějším štěstí) Tedy opustil ho ďábel, a aj, andělé přistoupili a sloužili jemu.
(Pokušitel neuspěl a Ježíš vynesl na světlo jen to původní a vnitřní, zůstalo v něm jen
to Božské.)
Pak se navrátil Ježíš do Galileje mezi lidi.
Lid, kterýž bydlil v temnostech, viděl světlo veliké, a sedícím v krajině a stínu smrti,
světlo vzešlo jim. Od toho času počal Ježíš kázati a praviti: Pokání čiňte; neboť se přiblížilo
království nebeské. Temnosti to je symbol pro vězení starostí, starání a utrpení. Temnota
v srdci i v mysli a člověk jen bloudí životem vláčen jako loutka. Světlo to je jasný obzor sám.
Ozařuje všechny příčiny utrpení, svítí v temnostech jako slunce. Ukazuje cestu... cestu pokání,
vedoucí ke křtu(změně) a k osvobození se z temnoty. Jiná cesta k osvobození není. Je nutno uvědomit si
příčiny všeho utrpení, a vykořenit je ze svého života.
A chodě Ježíš podlé moře Galilejského, uzřel dva bratry, Šimona, kterýž slove Petr, a Ondřeje
bratra jeho, ani pouštějí sít do moře, (nebo byli rybáři). I dí jim: Poďte za mnou, a učiním vás rybáře lidí.
A oni hned opustivše síti, šli za ním. Vidíte pojď a šli... HNED! Byli tedy svobodní. Je to symbol
toho, že Ježíš volá 777x každou vteřinu Pojďte za mnou, ale slyší odpovědi typu zítra, nebo až tohle
nebo támhleto, musím ještě to a pak slibuji už půjdu. Počkej okamžik... ale Ježíš nečeká.
A přistoupiv jeden zákonník, řekl jemu: Mistře, půjdu za tebou, kamžkoli půjdeš. I dí jemu
Ježíš: Lišky doupata mají, a ptactvo nebeské hnízda, ale Syn člověka nemá, kde by hlavu sklonil.
Proč zákonník? Je to schválně. Ježíš ví, že on je živ jen z lidí, ze zákonů a ty platí jen ve
společnosti, městech a domech. Proto mu říká, že příjde o to všechno... nikdo jiný než jeho vlastní
ruce se o něho již starat nebudou... jinými slovy To je konec tvého pohodlíčka a jistoty... asi
nešel. Jiný pak z učedlníků jeho řekl jemu: Pane, dopusť mi prvé odjíti a pochovati otce mého.
Ale Ježíš řekl jemu: Poď za mnou, a nech ať mrtví pochovávají mrtvé své. Opět člověk svázáný
pravidly. Opět Ježíš ukazuje jak jsou lidé mrtví. Změna je život sám. Kdo říká potom... mluví z hrobu,
ze své rakve. A tam se nacházejí jen? Mrtví! Je je nutno vzkřišovat. Ježíš křísí tedy takto
mrtvé lidi k životu. Možná to autoři Bible ještě dále zgradovali na podobenstvích např.
vzkříšení Lazara a jiných, aby ukázaly, že člověk může být takto mrtvý mnoho dní i let, a lze
jej vzkřísit k životu kdykoliv. Proto lidé (ovce) slyšící hlas Ježíše... ikdyby byly "v hrobě"...
a následují ho... budou vzkříšeni z těchto "hrobů", aby se radovali s ním. Takže máme tu zákoníka,
obyčejné lidi tedy loutky zákonů a pravidel a něco nám však chybí... farizej :-). Podle mě to bylo
záměrně vypuštěno... Pasáž o učedlníku, který chtěl ještě stihnout obětovat dar na oltář... Co
mu asi tak Ježíš odpověděl :-).
Následuje Kázání na hoře
[First]-[Back]-[Next]-[Last]-[List]-[Home]
30.8.2002